Menu

  1. Informacje o przedszkolu
    1. Kontakt
    2. Mapa dojazdu
    3. Godziny pracy
    4. Przedmiot działalności i kompetencje
    5. Tryb działania
    6. Oświadczenia
  2. Organizacja
  3. Organy przedszkola
    1. Organy przedszkola
    2. Dyrektor
    3. Rada pedagogiczna
    4. Rada rodziców
  4. Pracownicy
    1. Nauczyciele
    2. Logopeda
    3. Psycholog
    4. Pracownicy administracji i pracownicy obsługi
    5. Pedagog specjalny
    6. Zadania, prawa i obowiązki
  5. Zamówienia publiczne i przetargi
  6. Status prawny
    1. Akt założycielski
    2. Statut przedszkola
  7. Rodzice – prawa i obowiązki
  8. Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw, skarg i wniosków
    1. Listownie
    2. Telefonicznie
    3. Mailowo
    4. Osobiście
  9. Rejestry, ewidencje, archiwa
    1. Księga ewidencji dzieci
    2. Archiwum
    3. Rejestry
  10. Majątek przedszkola
    1. Wyposażenie
    2. Maszyny, urządzenia i przyrządy
    3. Księgowość
  11. Finanse przedszkola
  12. SERWIS
    1. Redakcja
    2. Wyszukiwarka
    3. Instrukcja obsługi serwisu
    4. Rejestr zmian
  13. Polityka plików cookie
  14. Zajęcia dodatkowe
  15. Raport o stanie dostępności
  16. Deklaracja dostępności
  17. Nabór na wolne stanowiska
    1. Oferty pracy
      1. Pracownicy pedagogiczni
      2. Pracownicy obsługi

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW

Dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską, ponieważ nie jest zdolne do samodzielnego prowadzenia swoich spraw. Z tego względu wymaga pomocy i ochrony ze strony osób dorosłych. Taką pomoc i ochronę ma dziecku gwarantować przysługująca rodzicom władza rodzicielska.

Władza rodzicielska to prawa i obowiązki rodziców względem dziecka.

Obowiązki rodziców wynikające z Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego:

Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich.

Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań.

Rodzice mają obowiązek poświęcać czas i uwagę swoim dzieciom tak, aby wzmocnić wysiłki przedszkola skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania i wychowania.

Władza rodzicielska uznając zasadę autonomii i prymatu rodziny, Konstytucja RP dopuszcza możliwość ingerencji w sferę, władzy rodzicielskiej (art. 48 ust 2). Także „Konwencja o Prawach Dziecka”, akcentująca autonomię rodziny, dopuszcza możliwość ingerencji w jej strukturę w celu zapobieżenia niekorzystnej dla dziecka sytuacji (art. 9 ust. l),a w przypadkach uzasadnionych poprzez odseparowanie dziecka od rodziny (art. 20).

Zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, rodzice sprawują władzę rodzicielską nad dzieckiem, zgodnie z dobrem swojego dziecka, uwzględniając w swoich decyzjach stopień jego dojrzałości.

Granicę władzy rodzicielskiej wyznacza dobro dziecka.

Właściwie rozumiane dobro dziecka wymaga od rodziców osobistego oddziaływania na dzieci własnym przykładem i autorytetem. To także okazywanie dziecku zainteresowania i poświęcenia, służenie pomocą i radą, sprawowanie osobistej opieki i nadzoru, sprawiedliwe traktowanie.

Nienależyte wykonywanie władzy rodzicielskiej skutkuje ingerencją sądu rodzinnego i opiekuńczego, który w zależności od stopnia zagrożenia dobra dziecka może wydać stosowne zarządzenie, m. in.: zobowiązać rodziców do określonego zachowania, poddać wykonywanie władzy rodzicielskiej nadzorowi kuratora sądowego, ograniczyć władzę rodzicielską, zawiesić ją, pozbawić władzy rodzicielskiej, pozbawić rodziców osobistej styczności z dzieckiem (art. 109 KR).

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW W STATUCIE

1.    Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:

1)    znajomości realizowanych programów i planów zajęć;

2)    uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

3)    pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;

4)    pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

5)    wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku;

6)    zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal zabaw, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć.

2.    Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek: 

1)       przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola (w ustalonych godzinach) przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo,

2)       informowania o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

3)       informowania dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną
i emocjonalną,

4)       współdziałania z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka
z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb,

5)       poinformowania nauczyciela prowadzącego grupę lub dyrektora w przypadku choroby zakaźnej dziecka, występowania pasożytów,

6)       niezwłocznego odebrania dziecka w przypadku zachorowania, urazu, wypadku,

7)       przestrzegania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,

8)       przestrzegania ramowego rozkładu dnia,

9)       przygotowania dziecka do samodzielności w zakresie zgłaszania i załatwiania potrzeb fizjologicznych,

10)   regulowania opłat ustalonych przez organ prowadzący.

3.    Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami. Są to:

1)      zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;

2)      zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 3 razy w roku;

3)      uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;

4)      zajęcia otwarte dla rodziców, dwa razy w roku w każdym oddziale;

5)      dni adaptacyjne po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny;

6)      kącik informacji dla rodziców;

7)      wystawy prac plastycznych na tablicy grupowej;

8)      nauczyciel obowiązany jest do dostępności w przedszkolu w celu udzielania rodzicom konsultacji wg potrzeb;

9)      nauczyciele w ramach realizacji obowiązku godzin dostępności w przedszkolu w wymiarze
1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, odpowiednio do potrzeb, prowadzą konsultacje grupowe lub indywidualne dla rodziców, w zakresie spraw dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

10)    udział rodziców w konsultacjach jest dobrowolny;

11)   szczegółowy harmonogram jest ustalany w każdym miesiącu i podawany do wiadomości rodziców poprzez wysłanie informacji pocztą elektroniczną;

12)   konsultacje indywidualne wymagają wcześniejszego zadeklarowania nauczycielowi zamiaru obecności.

4. Rodzice zapewniają w szczególności dzieciom:

1) odpowiednią przestrzeń w domu, umożliwiając dziecku efektywną naukę w spokoju oraz skupieniu;

2) dostosowane do wzrostu dziecka wysokość stolika/biurka oraz krzesła umożliwiając dziecku wygodną pozycję pracy;

3) właściwy komfort podczas nauki w domu, np. poprzez systematyczne wietrzenie pomieszczenia, ograniczenie dostępu do oglądania telewizji lub używania telefonu komórkowego;

4) odpowiedni rozkład dnia i podział czasu na naukę każdego dziecka, zwłaszcza w przypadku kilku dzieci uczących się w domu.

5. W trakcie kształcenia na odległość rodzice zobowiązani są wspierać dziecko w wykonywanych zadaniach, jednak pozwolić na samodzielność wykonywanych prac.

6. W trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola rodzice pozostają w stałym kontakcie z nauczycielami, którym powierzono oddział.

Pokaż informacje o artykule
Loading ....
Przedszkole nr 156 w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
przedszkola nr 156 w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul. Żuromińska 2a
03-341 Warszawa
tel/fax: (22) 811 42 52
e-mail: p156@eduwarszawa.pl
strona: p156targowek.eduwarszawa.pl

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW

Dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską, ponieważ nie jest zdolne do samodzielnego prowadzenia swoich spraw. Z tego względu wymaga pomocy i ochrony ze strony osób dorosłych. Taką pomoc i ochronę ma dziecku gwarantować przysługująca rodzicom władza rodzicielska.

Władza rodzicielska to prawa i obowiązki rodziców względem dziecka.

Obowiązki rodziców wynikające z Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego:

Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich.

Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań.

Rodzice mają obowiązek poświęcać czas i uwagę swoim dzieciom tak, aby wzmocnić wysiłki przedszkola skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania i wychowania.

Władza rodzicielska uznając zasadę autonomii i prymatu rodziny, Konstytucja RP dopuszcza możliwość ingerencji w sferę, władzy rodzicielskiej (art. 48 ust 2). Także „Konwencja o Prawach Dziecka”, akcentująca autonomię rodziny, dopuszcza możliwość ingerencji w jej strukturę w celu zapobieżenia niekorzystnej dla dziecka sytuacji (art. 9 ust. l),a w przypadkach uzasadnionych poprzez odseparowanie dziecka od rodziny (art. 20).

Zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, rodzice sprawują władzę rodzicielską nad dzieckiem, zgodnie z dobrem swojego dziecka, uwzględniając w swoich decyzjach stopień jego dojrzałości.

Granicę władzy rodzicielskiej wyznacza dobro dziecka.

Właściwie rozumiane dobro dziecka wymaga od rodziców osobistego oddziaływania na dzieci własnym przykładem i autorytetem. To także okazywanie dziecku zainteresowania i poświęcenia, służenie pomocą i radą, sprawowanie osobistej opieki i nadzoru, sprawiedliwe traktowanie.

Nienależyte wykonywanie władzy rodzicielskiej skutkuje ingerencją sądu rodzinnego i opiekuńczego, który w zależności od stopnia zagrożenia dobra dziecka może wydać stosowne zarządzenie, m. in.: zobowiązać rodziców do określonego zachowania, poddać wykonywanie władzy rodzicielskiej nadzorowi kuratora sądowego, ograniczyć władzę rodzicielską, zawiesić ją, pozbawić władzy rodzicielskiej, pozbawić rodziców osobistej styczności z dzieckiem (art. 109 KR).

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW W STATUCIE

1.    Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:

1)    znajomości realizowanych programów i planów zajęć;

2)    uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

3)    pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;

4)    pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

5)    wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku;

6)    zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal zabaw, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć.

2.    Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek: 

1)       przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola (w ustalonych godzinach) przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo,

2)       informowania o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

3)       informowania dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną
i emocjonalną,

4)       współdziałania z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka
z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb,

5)       poinformowania nauczyciela prowadzącego grupę lub dyrektora w przypadku choroby zakaźnej dziecka, występowania pasożytów,

6)       niezwłocznego odebrania dziecka w przypadku zachorowania, urazu, wypadku,

7)       przestrzegania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,

8)       przestrzegania ramowego rozkładu dnia,

9)       przygotowania dziecka do samodzielności w zakresie zgłaszania i załatwiania potrzeb fizjologicznych,

10)   regulowania opłat ustalonych przez organ prowadzący.

3.    Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami. Są to:

1)      zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;

2)      zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 3 razy w roku;

3)      uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;

4)      zajęcia otwarte dla rodziców, dwa razy w roku w każdym oddziale;

5)      dni adaptacyjne po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny;

6)      kącik informacji dla rodziców;

7)      wystawy prac plastycznych na tablicy grupowej;

8)      nauczyciel obowiązany jest do dostępności w przedszkolu w celu udzielania rodzicom konsultacji wg potrzeb;

9)      nauczyciele w ramach realizacji obowiązku godzin dostępności w przedszkolu w wymiarze
1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, odpowiednio do potrzeb, prowadzą konsultacje grupowe lub indywidualne dla rodziców, w zakresie spraw dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

10)    udział rodziców w konsultacjach jest dobrowolny;

11)   szczegółowy harmonogram jest ustalany w każdym miesiącu i podawany do wiadomości rodziców poprzez wysłanie informacji pocztą elektroniczną;

12)   konsultacje indywidualne wymagają wcześniejszego zadeklarowania nauczycielowi zamiaru obecności.

4. Rodzice zapewniają w szczególności dzieciom:

1) odpowiednią przestrzeń w domu, umożliwiając dziecku efektywną naukę w spokoju oraz skupieniu;

2) dostosowane do wzrostu dziecka wysokość stolika/biurka oraz krzesła umożliwiając dziecku wygodną pozycję pracy;

3) właściwy komfort podczas nauki w domu, np. poprzez systematyczne wietrzenie pomieszczenia, ograniczenie dostępu do oglądania telewizji lub używania telefonu komórkowego;

4) odpowiedni rozkład dnia i podział czasu na naukę każdego dziecka, zwłaszcza w przypadku kilku dzieci uczących się w domu.

5. W trakcie kształcenia na odległość rodzice zobowiązani są wspierać dziecko w wykonywanych zadaniach, jednak pozwolić na samodzielność wykonywanych prac.

6. W trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola rodzice pozostają w stałym kontakcie z nauczycielami, którym powierzono oddział.

Pokaż informacje o artykule
Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.wiem, zamknij