Loading ....
Przedszkole nr 156 w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
przedszkola nr 156 w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul. Żuromińska 2a
03-341 Warszawa
tel/fax: (22) 811 42 52
e-mail: p156@eduwarszawa.pl
strona: p156targowek.eduwarszawa.pl

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW

Dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską, ponieważ nie jest zdolne do samodzielnego prowadzenia swoich spraw. Z tego względu wymaga pomocy i ochrony ze strony osób dorosłych. Taką pomoc i ochronę ma dziecku gwarantować przysługująca rodzicom władza rodzicielska.

Władza rodzicielska to prawa i obowiązki rodziców względem dziecka.

Obowiązki rodziców wynikające z Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego:

Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich.

Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań.

Rodzice mają obowiązek poświęcać czas i uwagę swoim dzieciom tak, aby wzmocnić wysiłki przedszkola skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania i wychowania.

Władza rodzicielska uznając zasadę autonomii i prymatu rodziny, Konstytucja RP dopuszcza możliwość ingerencji w sferę, władzy rodzicielskiej (art. 48 ust 2). Także „Konwencja o Prawach Dziecka”, akcentująca autonomię rodziny, dopuszcza możliwość ingerencji w jej strukturę w celu zapobieżenia niekorzystnej dla dziecka sytuacji (art. 9 ust. l),a w przypadkach uzasadnionych poprzez odseparowanie dziecka od rodziny (art. 20).

Zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, rodzice sprawują władzę rodzicielską nad dzieckiem, zgodnie z dobrem swojego dziecka, uwzględniając w swoich decyzjach stopień jego dojrzałości.

Granicę władzy rodzicielskiej wyznacza dobro dziecka.

Właściwie rozumiane dobro dziecka wymaga od rodziców osobistego oddziaływania na dzieci własnym przykładem i autorytetem. To także okazywanie dziecku zainteresowania i poświęcenia, służenie pomocą i radą, sprawowanie osobistej opieki i nadzoru, sprawiedliwe traktowanie.

Nienależyte wykonywanie władzy rodzicielskiej skutkuje ingerencją sądu rodzinnego i opiekuńczego, który w zależności od stopnia zagrożenia dobra dziecka może wydać stosowne zarządzenie, m. in.: zobowiązać rodziców do określonego zachowania, poddać wykonywanie władzy rodzicielskiej nadzorowi kuratora sądowego, ograniczyć władzę rodzicielską, zawiesić ją, pozbawić władzy rodzicielskiej, pozbawić rodziców osobistej styczności z dzieckiem (art. 109 KR).

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW W STATUCIE

1.    Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:

1)    znajomości realizowanych programów i planów zajęć;

2)    uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

3)    pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;

4)    pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

5)    wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku;

6)    zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal zabaw, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć.

2.    Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek: 

1)       przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola (w ustalonych godzinach) przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo,

2)       informowania o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

3)       informowania dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną
i emocjonalną,

4)       współdziałania z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka
z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb,

5)       poinformowania nauczyciela prowadzącego grupę lub dyrektora w przypadku choroby zakaźnej dziecka, występowania pasożytów,

6)       niezwłocznego odebrania dziecka w przypadku zachorowania, urazu, wypadku,

7)       przestrzegania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,

8)       przestrzegania ramowego rozkładu dnia,

9)       przygotowania dziecka do samodzielności w zakresie zgłaszania i załatwiania potrzeb fizjologicznych,

10)   regulowania opłat ustalonych przez organ prowadzący.

3.    Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami. Są to:

1)      zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;

2)      zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 3 razy w roku;

3)      uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;

4)      zajęcia otwarte dla rodziców, dwa razy w roku w każdym oddziale;

5)      dni adaptacyjne po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny;

6)      kącik informacji dla rodziców;

7)      wystawy prac plastycznych na tablicy grupowej;

8)      nauczyciel obowiązany jest do dostępności w przedszkolu w celu udzielania rodzicom konsultacji wg potrzeb;

9)      nauczyciele w ramach realizacji obowiązku godzin dostępności w przedszkolu w wymiarze
1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, odpowiednio do potrzeb, prowadzą konsultacje grupowe lub indywidualne dla rodziców, w zakresie spraw dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

10)    udział rodziców w konsultacjach jest dobrowolny;

11)   szczegółowy harmonogram jest ustalany w każdym miesiącu i podawany do wiadomości rodziców poprzez wysłanie informacji pocztą elektroniczną;

12)   konsultacje indywidualne wymagają wcześniejszego zadeklarowania nauczycielowi zamiaru obecności.

4. Rodzice zapewniają w szczególności dzieciom:

1) odpowiednią przestrzeń w domu, umożliwiając dziecku efektywną naukę w spokoju oraz skupieniu;

2) dostosowane do wzrostu dziecka wysokość stolika/biurka oraz krzesła umożliwiając dziecku wygodną pozycję pracy;

3) właściwy komfort podczas nauki w domu, np. poprzez systematyczne wietrzenie pomieszczenia, ograniczenie dostępu do oglądania telewizji lub używania telefonu komórkowego;

4) odpowiedni rozkład dnia i podział czasu na naukę każdego dziecka, zwłaszcza w przypadku kilku dzieci uczących się w domu.

5. W trakcie kształcenia na odległość rodzice zobowiązani są wspierać dziecko w wykonywanych zadaniach, jednak pozwolić na samodzielność wykonywanych prac.

6. W trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola rodzice pozostają w stałym kontakcie z nauczycielami, którym powierzono oddział.

Pokaż informacje o artykule